Yosemite park 16 en 17 juli - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Henk Haarsma - WaarBenJij.nu Yosemite park 16 en 17 juli - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Henk Haarsma - WaarBenJij.nu

Yosemite park 16 en 17 juli

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Juli 2014 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Vandaag 16 juli vertrekken we uit San Francisco en maken ons op voor de natuur.
Om 7 uur waren we allemaal al wakker en besloten we om maar vroeg te vertrekken naar Yosemite.
Tess ging het ontbijt halen beneden bij de receptie (elke dag een box met 1 croissant, 1 bekertje yoghurt, een pakje jus d’orange en een banaan). Allemaal nog even douchen/aankleden en de koffers klaar maken voor vertrek. We zijn klaar om te vertrekken, verteld Esmée, dat haar gekochte All Stars (die ze aan wilde die dag) toch eigenlijk wel een maatje te klein zijn, en dat ze toch heel graag terug wil naar de winkel om ze te ruilen. Nu is de winkel 10 minuten lopen van ons hotel, maar gaat pas om 10.00 uur open. Dus wat ga je dan doen? Juist, een potje kaarten.
Om half 11 waren we weer terug bij ons hotel, en konden we vertrekken. Spannend was het wel omdat we zonder navigatie onze weg moet vinden, (de gekochte update van onze eigen Tom Tom bleek niet goed te zijn gegaan) maar met de beschrijving van het reisbureau konden we ons prima redden. (1x verkeerd gereden). De weg naar ons volgende hotel (Cedar Lodge) ging voornamelijk door licht glooiend dor landschap. Totdat we in de buurt van Yosemite kwamen veranderde het in een soort van “Ardennen” landschap. Om ongeveer 15.00 uur kwamen we aan bij ons nieuwe hotel.
Ondertussen was de temperatuur gestegen van 21 graden in San Francisco naar ruim 40 graden in Cedar Lodge, zo´n 14 kilometer voor de ingang van Yosemite. We hebben de koffers uitgeladen en besloten dat we niet bij het hotel zouden blijven. (gewoon te warm). Daarom zijn we naar het park gereden om ons te orienteren op de dag van morgen. Onderweg zijn we gestopt omdat we een leuk klein strandje zagen bij de rivier. De meiden zijn daar zelfs nog even gaan zwemmen. Daarna doorgereden naar het visitors centre van het park. We hebben daar besloten om morgen een wandeling te gaan maken naar een paar watervallen. Om ons voor te bereiden even naar de kampwinkel gegaan om inkopen te doen. Staan we bij het brood, komen we daar onze achter buurvrouw (Yvonne Maneschijn) tegen. (Wat is de wereld toch klein).
’s Avonds in het park hebben we met z’n vieren een hele grote pizza gedeeld en zjin we terug gereden naar het hotel.

Dag 5 Yosemite
Vanmorgen na het ontbijt zijn we weer naar Yosemite Valley gereden en onze auto geparkeerd vlak bij de start van onze wandeling naar de watervallen.
De temperatuur is nog prima te doen, en vol goede moet gaan we op weg.
We hebben op een gegeven moment de keuze uit een aantal trails. We kiezen voor de mist trail, die ons over een klimmend pad met veel “traptreden” naar de eerste waterval, de “Vernall Fall” brengt.
Onderweg hebben we genoten van diverse mooie uitzichten, en de naam van het pad zegt het al, mist van het opspattende water. Daardoor ontstond door de zon een prachtige regenboog.
Op de weg naar boven werden we naast nog vele andere wandelaars, vergezeld door 10-tallen eekhoorns. (je moest soms uitkijken waar je je voeten neerzette). Daar hebben we onze lunch (samen 1 pakje sultana’s, de rest lag nog in de auto) opgegeten. Voor de terugtocht hadden we 2 keuzes: 1 zelfde weg terug, 2 nog een klein stukje door klimmen en dan over het John Muit trail naar beneden. We kozen voor het laatste. Het bleek een verstandige keuze omdat dit pad hoewel wat langer toch minder stijl, zonder “traptreden” was. Al met al was het 7,5 km lopen waar we 4 uur over hebben gedaan. Als beloning wachtte ons in de auto cola en zoute crackers.
Op de weg terug zijn we weer gestopt bij het “strandje” van de vorige dag, waar we allemaal het zweet van ons af hebben gezwommen. Heerlijk koel water in een rivier met toren hoge rotsen om je heen, werkelijk geweldig. Op de terugweg naar het hotel nog even wat inkopen gedaan en gaan we ons voorbereiden op ons vertrek uit Yosemite en de rit naar Sequoia NP.

• 19 Juli 2014 - 15:14

Heiko: